Sunday, November 21, 2010

PetuA unTuk Hati

Assalamualaikum...apa kahabar kalian semua??? mesti syokkn berada d rumh ngn family tercinta...bnyk ker korban kali nie???cm ner?? semua berjlan lancar ker?? hrp2x semuanya ok...0oopss, sebelum terlmbat sy nk ambil kesempatan nie untuk ucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA KORBAN...( hrp semua dpt mngambil iktibr dri peristiwa yg berlaku)

errm, oklah..berbalik pada post yg kita pada kali nie, ingin sy mnyentuh tentng DUGAAN. setiap insan yg bernyawa xakn terlepas dri dugaan hidup bukan>?? dugaan tu, xkiralah sama ada, berbntuk kesihatan, kejayaan, ataupun sebaliknya..kdng2x kita, pasti mngeluh dengn apa yg yg terjadi pada kita bukan>>?? kdng2x tu rase berat jew nk tanggung..cm2x kita pikir tyme tu..err, mmng manusia xkn terlepas dri siftnya yng suka mngeluh...tul la kata2x, yg mngatakan, kita xpernh berpuas hati dengan apa yng kita dapat..bila dapat paha, kita nk betis dan sebagainya...

apapun, kita mesti ingt, setiapa yg terjadi itu pasti ada hikmah d sebaliknya..jika d adun bersama KETABAHAN + KEKUATAN + KEIKHLASAN & sbgnya..Pasti dugaab=n tersebut mnjadi satu adunan yg cukup MANIS...

untuk tu, sy ingin kongsikn serba sedikit untuk mmbuat aduann dugaan tersebut mnjadi MANIS + ENAK = SEDAP D MAKAN..hehheee

inilah bhan2xnya:

1)Amalkan tasbih, tahmid dan takbir - Inilah petua yang diberikan oleh Rasulullah SAW kepada anaknya Siti Fatimah.

2)Berdoa - Mohonlah kepadaNya. Ingatlah, doa itu senjata bagi orang mukmin.

3)Sibukan diri dengan sesuatu - Lakukan aktiviti yang boleh melupakan segala kekusutan seperti perbanyakan membaca al-Quran & pelbagai bahan bacaan, terlibat dengan aktiviti usrah, kemasyarakatan dan sebagainya.

4)Luahkan perasaan anda - Bermacam cara boleh digunakan untuk meluahkan perasaan. Carilah seseorang yang paling anda percaya (sebaiknya yang ada pertalian darah atau orang yang arif dalam agama), menulis diari atau catatan harian, menulis blog dan sebagainya.

5)Senyum - Apabila berada dalam tekanan, cubalah untuk senyum. Senyumlah dihadapan cermin dan lihatlah diri anda yang sedang tersenyum. Ia mampu menenangkan fikiran dan hati.






hehehee..hrp semua dpt ambil intipati dri entry kali nie..ok la, jmpa lagi d entry seterusnya..d lain masa dan lain hari..ASSALAMUALAIKUM..

No comments:

Post a Comment